فرمولاسیون آرایشی بهداشتی

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۸ شهریور ۹۵، ۲۰:۴۸ - سیّد محمّد جعاوله
    احسنت

کرم و شامپو بخش دوم

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵ ق.ظ

آیا میدانید برخی ازمحصولات آرایشی وبهداشتی شامل ترکیبات خطرناک ،حساسیت زا،وسرطانزا میباشند؟بزودی مابه شما مواد خطرناک رامعرفی میکنیم تادرخرید محصولات باخیال راحت انتخاب کنید.

آیا میدانید استفاده ازکرمهای مرطوب کننده عاری از مواد خطرناک بعد ازسی سالگی جهت جوان ماندن پوست الزامیست؟؟

مواد اولیه لوازم آرایشی بهداشتی

اسیدهای چرب ضروری، که گاه "ویتامین اف" هم نامیده می‌شود، به  اسیدهای چرب گفته می‌شود که مصرف آن‌ها برای سلامتی انسان است، چرا که بدن توانایی ساخت آن‌ها از دیگر مواد غذایی را ندارد.در لطافت پوست و مو مفید است.در برابر آثار زیان بخش اشعه ایکس تا حدودی بدن را محافظت می‌کند.همچنین اسیدهای چرب ضروری برای رشد کودکان مفید است و برای رشد ناخنها نیز موثر است همچنین ار ریزش مو جلوگیری می‌کند، زخم‌ها را مداوا می‌کند٬ رشکا که نوعی بیماری پوستی است را معالجه می‌کند، در درمان اگزما و سودا مفید است و اگر از خارج استفاده شود پوست را سالم و شفاف نگه می‌دارد.
–    برای سلامتی پوست و مو لازم است جهت کم شدن وزن بدن با سوزاندن چربی‎های اشباع شده کمک می‎کند. کمبود این ویتامین باعث اگزما و جوش صورت می‎شود.
–    کمبود ویتامین F باعث ریختن مو می‎گردد. خشکی و پوسته پوسته شدن پوست یکی از دلایل آن کمبود ویتامین ‎F است.
– مواد غذایی حاوی ویتامین F موجود است: جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، سویا، بادام، آواکادو، بادام زمینی، پسته، فندق، ماهی، روغن زیتون، ذرت و پنبه دانه.
قابل ذکر است ویتامین های اف در برخی محصولات مراقبت پوست و مو موجود است که باعث تحریک رشد مو و شادابی پوست می شود

روغن آرگان که به آن طلای مایع هم می گویند ، یک فرآورده طبیعی است که از هسته میوه درخت آرگان بدست می آید . درخت ارگان ، بومی کشور مراکش است . روغن آرگان سرشار از مواد مغذی مفیدی از جمله اسیدهای چرب و ویتامین E است .
به خاطر همین ، این روغن ماده بسیار مفیدی برای پوست و مو است .
در ادامه ، به چند خاصیت این روغن می پردازیم .
۱ – مرطوب کننده پوست : روغن آرگان به عنوان یک مرطوب کننده و آبرسان قوی در محصولات مرطوب کننده به کار می رود . ویتامین E و اسیدهای چرب آن ، باعث می شود تا پوست رطوبت و شادابی خود را حفظ کند . ضمن اینکه این روغن به سرعت جذب پوست می شود و اثر چربی روی پوست باقی نمی گذارد.
۲ – به تجربه ، ثابت شده است که روغن آرگان ، موها را درخشان ، نرم و ابریشمین می نماید . به خاطر همین ، در ماسکها و نرم کننده های مو به کارمی رود . همچنین برای درمان موخوره و وز مو بسیار مفید است .
۳ – گفتیم که روغن آرگان به خوبی موخوره و وز مو را از بین می برد . به خاطرهمین،این روغن ، در محصولات حالت دهنده مو،مثل کرمها و واکسهای مو هم به کار می رود و باعث می شود مو ، سالم ، براق ، درخشنده و حالت پذیر گردد .
۴ – نه تنها روغن آرگان ، باعث آبرسانی و حفظ رطوبت پوست می شود ، بلکه آن را سالمتر و جوانتر می کند و چین و چروکها را نیز کاهش می دهد . داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی ، روغن آرگان را به یک ماده ضد پیری پوست تبدیل کرده است . این روغن ، خاصیت ارتجاعی پوست را بازیابی می کند و آن را صافتر و نرمتر می سازد .
بهترین زمان برای استفاده از روغن آرگان به عنوان یک محصول ضد پیری ، شبها قبل از خواب است . قبل از خوابیدن ، چند قطره از آن را به پوست صورت و گردن خود بمالید .
۵ – پوستهای خشک و اگزمایی ، با استفاده از روغن آرگان ، به واسطه وجود ویتامین E و اسیدهای چرب آن ، به خوبی درمان می شوند .
۶ – اگرچه بسیاری از روغنها و کرمها ، باعث تشدید التهاب پوستهای جوشدار و آکنه دار می شوند ، اما روغن آرگان باعث کاهش التهاب آن می شود . همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی آن باعث بهبود آسیبهای وارد شده به پوست می گردد . استفاده مداوم از محصولات دارای روغن آرگان ، باعث تنظیم ترشح چربی پوست می گردد .
۷ – نقش روغن آرگان در تسریع بهبود پوستهای آسیب دیده و سوخته بسیار حائز اهمیت است . مالیدن چند قطره از این روغن روی پوستهای آسیب دیده ، روند درمان آن را سریعتر می کند .
۸ – یکی از مشکلات خانمهای باردار ، به وجود آمدن کشیدگی و شکست پوست است . روغن آرگان ، با افزایش قدرت ارتجاعی پوست ، مانع ایجاد هرگونه شکستگی پوست در دوران بارداری می گردد . استفاده مداوم از این روغن در دوران بارداری ، علاوه بر افزایش الاستیسیته پوست ، باعث نرمی و لطافت پوست ، همچنین رفع خشکی آن می شود .
۹ – به خاطر وجود خواصی که ذکر شد ، روغن آرگان در درمان ترک پا و تقویت و سلامت ناخنها هم بسیار مفید است .
۱۰ – در هوای سرد زمستان ، معمولا لبها در اثر خشکی بیش از حد ، ترک می خورند و پوسته پوسته می شوند . روغن آرگان ، یک ماده ایده آل برای محافظت از لبها و از بین بردن خشکی و ترک آن است .

مرطوب کننده ها: مرطوب کنندگی فرآیندی است که سبب بازگشت وحفظ حالت کشسانی وانعطاف پذیری لایه شاخی شود،یک مرطوب کننده باید سبب افزایش رطوبت لایه شاخی شده تاعملکرد سیستم آنزیمی این لایه بدرستی انجام گیرد،وسبب ایجاد حالت صافی ،نرمی،درخشندگی مناسب،ظاهر سالم وانعطاف پذیر گرددوتمامی علائم خشکی پوست روبرطرف کرده ،باایجادحالت گوشتالو شدن ترکهای پوست رابرطرف نماید،مرطوب کننده هابه سه زیرگروه تقسیم میشوند ۱_افزایش دهنده های رطوبت یاهومکتانت۲_فرآورده های نرم کننده ۳_پوشاننده
هومکتانت(humectant) موادی باوزن ملکولی پائین که ویژگی جذب آب دارند این مواد جذب پوست شده ومیزان هیدراسیون (آب دارشدن) پوست راافزایش میدن اما درشرایط آب وهوایی بارطوبت پائین این امکان وجود دارد که آب رااز قسمتهای عمقی تر پوست به سمت لایه رویی کشانده وسبب اتلاف آب شوند به همین علت حتما باید از پوشاننده ها درفرمولاسیون ها استفاده کرد ،هومکتانتها آب راازلایه های زیرین واز محیط میگیرند
ازجمله این مواد عبارتنداز گلیسرین، سوربیتول، اوره،  سدیم لاکتات، سدیم پیرولیدون کربوکسیلیک اسید،  پروپلین گلیکول،  اینها جزو ترکیبات طبیعی خود پوست نیز هستن وبنام nmf نیز معروفند یعنی فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی پوست،گلیسرین مرجع مرطوب کننده هاست وکاربردهای فراوانی دارد،اثرجاذب الرطوبه، پایداری کرم،ضمن نفوذ به پوست بااسفنجی کردن پوست قابلیت نفوذ سایر مواد راافزایش میده، گلیسرین میتونه بافتها وگلبولهای قرمز را دربرابر سرماویخ زدگی محافظت کنه ومانع آسیب به با فتهای مذکور بشه، همینطور سبب افزایش به هم پیوستگی چربیهای بین سلولی شده وعملکرد طبیعی این بخش ازلایه شاخی را ارتقا میده وپوست را ازخشکی وتفلس نجات میده .
 
*p c a*
پیرولیدون کربوکسی اسید سدیم
ازمواد تشکیل دهنده طبیعی پوست،دارای ویژگی جذب رطوبت بالا ،بطور مثال اگردریک محیط بارطوبت نسبی ۶۰٪ قرار گیرد بعد ازحدود ۲۰روز تمامی رطوبت نسبی محیط راجذب می کند ،تماس پوست با این ماده بطور قابل ملاحظه ای بر الاستیسیته آن می افزاید،
مقدار مصرف آن در پوستهای چرب تا۵٪ودر پوستهای خشک تا ۱۰٪ مجازاست
لاکتات سدیم ،نیز تقریبا اثر مشابه پی سی ای سدیم دارد ،اما علاوه براین درپوست کالوسی شده نیز بسیار مؤثر بوده واثر لایه بری نیز دارد، دوز مصرفی آن شبیه پی سی ای  است ،به تنهایی یا به همراه پی سی ای قابل مصرف است ،اثر مرطوب کنندگیشو ن به همراه سایر ماکرو مولکولها،آمینواسیدها یا هیالورونیک اسید تا ۲۴ ساعت گزارش شده،
درمراحل بعدی پروپلین گلیکول وسوربیتول قرارگرفته اند
آلفا هیدروکسی اسیدها(AHA) نیزازجمله مواد جاذب الرطوبه می باشند که اثرات لایه بری نیز دارند ،ازبین این مواد لاکتیک اسید وگلیکولیک اسید قرار دارد،ازمیوه های ترش اسید سیتریک و نیز تارتریک اسید موجود در انواع انگور اثرات هومکتانت دارند،
تأثیر این موادبرکراتینیزاسیون (لایه برداری)لایه شاخی اهمیت دوزاژ آنها رو نشان میدهد ،گلایکولیک اسید اثرات محافظت دربرابر نور نیز دارد ،البته اغلب آلفا هیدروکسی اسیدها حساسیت زایی نوری نیز بدنبال دارند،لاکتیک اسید یک اثر دیگه نیز دارد که تاثیر بر ساخت سرامیدهای لایه شاخی می با شد

اوره ،هومکتانت دیگه ای است که جاذب الرطوبه خوبی است ،البته مکانیسم تأثیر آن قبل از اینکه مربوط به خاصیت جذب رطوبت باشد، مربوط به  افزایش قدرت نگهداری پوست نسبت آب است اوره در PHهای قلیایی ناپایداراست،بنابراین می بایست  PHفرآورده،اسیدی باشد تااز تجز یه اوره وتبدیل آن به آمونیاک جلوگیری شود،بعلاوه خاصیت کراتولیتیک ملایمی که دارد،پوست رانسبت به شرایط نامساعد جوی حساس ترمیسازد ،اوره سبب اسفنجی شدن لایه شاخی میشود وبه این ترتیب راه نفوذ سایر اجزا فرمولاسیون را هموار میکند،حداکثر دوز مصرف آن ۱۰٪ است

پوشاننده ها:موادی هستندکه باتشکیل یک سد آبگریز برروی لایه شاخی مانع ازتلف شدن وتبخیر آب میشوند وبه این ترتیب به حفظ آب وشادابی پوست کمک میکنند مثل وازلین،لانولین،وازلین به پوست ظاهر چرب وبراقی میده که مطلوب مصرف کننده نیست،ازویژگیهای آن عدم حساسیت زایی،وکمدون زا نبودن آن است ،لانولین ماده پوشاننده ی دیگری است که از ترشحات غدد سباسه (غده ترشح کننده)چربی گوسفند استخراج میشه،بدلیل بوی بد واحتمال حساسیت زایی بهتراست خیلی کم استفاده شود امروزه مشتقات سیلیکون بااثرات پوشانندگی مناسب ارائه شده اند که پس از استفاده درسطح پوست اثری از چربی بجا نمیگذارد وبیشتر مقبول مصرف کننده است

ازجمله پوشاننده های طبیعی، اسیدهای چرب ضروری موجود درروغنهای گیاهی مثل اسید لینولئیک و اولئک اسید موجود در روغن آفتا ب گردان، علاوه بر اثر پوشانندگی ونرم گنندگی به سرعت سد دفاعی لایه شاخی را ترمیم میکند

روغن گیاه علف خر(evening  primrose)محتوی اسیدهای چرب امگا6 است که هم لینولئیک اسید وهم گاما  لینولئیک اسید دارد  این روغن نیز باحفظ  ساختارلایه شاخی  واعمال اثرات
  یک مرطوب کننده مناسب است،روغن ژوژبا، روغن زیتون باهمین کاربرد دارای اثر آنتی اکسیدانی میباشند ،فسفو لیپیدها مثل لسیتین،ترکیبات پلیمری مثل کلاژن ،الاستین،کراتین، آرد جوی دو   پوشانندگی سر  دارای اثرات محافظتی،آنتی اکسیدان،مهارسنتز پروستاگلاندین،وکارایی پاک کنندگی است، چربیهای موجود دراین گیاه اثرات ضد التهابی،دردرمان اگزمای آتوپیک دارد، کره شی یا شی باتر کاربرد گستر ده ای در کرمهای آرایشی به عنوان مرطوب کننده ونرم کننده دارد ،تمام پوشاننده ها نرم کننده نیز هستند.

پیرو ویک اسید  یک آلفا کتو اسید است که اثر کراتولیتیک ،ضدمیکروب وبا ویژگی مهار ترشح سبوم است ،سبب ساخت کلاژن و شکل گیری رشته های الاستیک درپوست میشه ،دردرمان آکنه نیز مؤثر وفراورده ۵۰٪ این ماده همراه باروشن نمودن پوست،سبب برطرف شدن چروکهای ناحیه مورد استفاده میشود.

نیاسینامید، ضدالتهاب،آنتی اکسیدان،ضدلک ،این ماده ازانتقال ملانوزومها به کراتینوسیتها جلوگیری میکند،سبب مهار ترشح سبوم،این ماده سبب القای ساخت عوامل تشکیل دهنده سد دفاعی ساختاری اپیدرم میشودازجمله درتولید پیش سازهای مهم سداپیدرم مثل کراتین ،اینولوکرین،فیلاگرین،مؤثراست که این امر کاهش تبخیر نامحسوس آب وافزایش هیدراسیون پوست رابدنبال دارد،مقاومت پوست را نسبت به عوامل آسیب زننده مانند پاک کننده ها،حلالها، وسورفکتانتها کاهش میدهد وسبب تخفیف التهاب ،سرخی وتحریک میگردد ،اثرات دیگر آن تحریک تولید کلاژن میگردد که به رفع چروکهای پوست کمک میکند،از زرد شدن پوست جلوگیری میکند،درپوست ایجاد پل عرضی بین پروتئینها وقند ،بدنبال یک فرایند اکسیداتیو که به آن گلیگاسیون میگویند رنگ پوست به سمت زرد متمایل به قهوه ای میشه نیاسینامید از این روند جلوگیری میکند،  ph فرآورده حاوی آن باید بین ۵ تا ۷ باشد درغیر این صورت تبدیل به نیکوتینیک اسید شده که برای پوست به شدت تحریک کننده است.

عصاره چای سبز یا گرین تی ،دارای ماده مؤثره اپی گالو کاتشین گالات که اثر آنتی اکسیدانی آن ۲۵ برابر ویتامین ای و۱۰۰ برابر ویتامین ث میباشد،دربیماریهای پوستی ،وبسیاری از فرآورده های آرایشی وزیبائی مانند مرطوب کننده ها ،پاک کننده ها، محصولات حمام ،موبرها ،شامپوها،دارای چای سبز هستند،بررسیها ،اثر مهار تکثیر ملانوسیتها وسریع نمودن فرآیند خودکشی سلولی،کاهش دهنده ترشح سبوم یعنی چربی ،ومهارآنزیم 5آلفا ردوکتاز که مسئول ریزش ارثی مو است را تأئید نموده.

 

شامپوهای داروئی
باتوجه به اینکه شامپو تنها برای حالت کوتاهی برسطح پوست سر وموباقی می ماند،ماده مؤثره باید قدرت کافی داشته باشد تادرهمین زمان اثر خودرا اعمال نماید ،مانند جرمیسیدها،که بهترین آنها هگزاکلروفن ،تری کلروکربانیلید وسالسیلیک اسید.شامپوضدشوره از پرمصرفترین فرآورده های این گروه میباشد
شامپوهای مورد استفاده در درماتیت سبورئیک دسته دیگری از این فرآورده ها می باشند ،این شامپوها معمولا دارای سالیسیلیک اسید، قطران وزینک پیریتیون هستند،سالسیلیک اسید دارای اثرات ضد التهاب وکراتولیتیک ،وپیریتیون زینک ضد میکرو ارگانیسم میباشد
درافراد مبتلا به سوریازیس،پوسته های زیاد وضخیم ،بویژه درناحیه سر ازمشکلات این افراد است ،شامپوی سالسیلیک اسید بهترین گزینه برای این افراد است ،برای عملکرد بهتر توصیه میشه یک ساعت پیش از شامپو زدن ،بایک ترکیب روغنی مانند پارافین مایع یا روغن بادام زمینی موهای سررا ماساژ دهد تااثر بخشی سالیسیلیک اسید بر بخشهای کراتینیزه پوست سر افزایش یابد
افرادی که از درماتیت تماسی رنج میبرند نیز نیاز به شامپوهای ویژه دارند،اغلب این افراد به ترکیباتی مانند فرمالین ،پارابنها ،هگزاکلروفن ومیرانولها حساسیت نشان میدن ،درشامپوهای ویژه این افراد ،ازترکیباتی مانند سورفکتانتهای آمفوتری مشتق از ایمیدازولین،سولفوناتهای سوکسینیک اسید،گلایکولهای سیلیکون ومشتقات پپتیدی اسیدهای چرب استفاده میشود.

 

شایعترین علل ایجاد لک صورت : ملاسما یا لک حاملگی یکی از شایعترین علل ایجاد لک صورت است و اغلب در خانم های باردار و پس ازفارغ شدن دیده می شود که یک لک اکتسابی قهوه ای رنگ صورت است که به صورت آهسته قرینه به وجود می آید ،چون این لک ها بیشتر در زنان حامله ظاهر می شو به لکهای حاملگی  یا پوشش حاملگی شهرت دارد ،ولی می تواند در خانم های مجرد و حتی به ندرت در مردان نیز دیده شود این لک ها بیشتر در گونه ها،پیشانی و چانه دیده میشود و درسبزه ها مشخص است .
تیرگی یا لک پوست معمولا پس از زایمان ناپدید میشود اما ممکن است برای ماهها یا سالها باقی بماند این نوع لک صورت ممکن است بدون علت مشخص یا به صورت فامیلیال مخصوصاً در افرادی که در تماس با نور آفتاب خفیف تیره می شوند، دیده شود .
بعضی خانمها متوجه می شوند که درست قبل از قاعدگی لک ها واضحتر می شود. ملاسما یا لک حاملگی به طور شایع در خانم هایی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند دیده می شود که با تماس با نور آشکارتر می شود. این خانم ها هنگامی که حامله شوند همین لک را پیدا می کنند. زمان زیادی طول میکشد تا پس از قطع قرص ضد حاملگی این لک بر طرف شود و یا ممکن است که هرگز به طور کامل برطرف نشود.

 

محرک های ایجاد کننده ملاسما

✅قرارگرفتن در معرض خورشید : اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) باعث تحریک ملانوسیت ها میشود و این لکه ها را بوجود میاورد. به همین دلیل شیوع این بیماری در فصل تابستان از بقیه فصل ها بیشتر است.
✅تغییرات هورمونی : زنان باردار اغلب دچار این بیماری میشوند. اگر ملاسما در زن باردار ایجاد شود به آن " کلواسما "(ماسک حاملگی) میگویند. قرص های ضد بارداری و هورمونی هم میتوانند باعث ایجاد این بیماری بشوند.
✅محصولات آرایشی و بهداشتی بی کیفیت و حاوی عوامل حساس کننده پوست






نظر شما مایه دلگرمی ماست

نظرات (۱)

بسیار عالی و مفید! خیلی ممنونکاش منبع هم برای مطالعه ی بیشتر ذکر می کردید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی