فرمولاسیون آرایشی بهداشتی

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۸ شهریور ۹۵، ۲۰:۴۸ - سیّد محمّد جعاوله
    احسنت

کرم و شامپو بخش سوم

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۵۲ ب.ظ

هیدروکینیون و عوارض آن

بسیاری از کرم های سفید کننده در بازار حاوی هیدرو کینون هستند که زیر 2% هیدروکینون به صورت OTC و بدون نیاز به نسخه به فروش میرسد. این ماده با حذف انزیم تیروزیناز سبب کاهش تولید ملانین (عامل رنگ پوست) و سفیدی پوست میشود. و تنها ترین عامل مورد تایید FDA جهت رنگبری پوست است
اما این کرم عوارض مهمی دارد :
 عوارض هیدروکینون
   استفاده مداوم از هیدروکینون، باعث ناراحتی های جدی پوستی از قبیل قرمزی، تحریکات پوستی، التهاب، سوزش و خارش می گردد.
  افزایش حساسیت های پوستی  و مستعد نمودن پوست به حساسیت های جدید.
 نازک شدن پوست در طولانی مدت و افزایش آسیب های ناشی از اشعه خورشید و در نتیجه افزایش شانس ابتلا به سرطان پوست.
چندین مطالعه نشان از سرطان زا بودن این ماده در دز مصرف بالا در موشها دارد به طوری که سازمان FDA نیز در استفاده از این ماده محدودیت قائل شده است.
توصیه میشود تنها در صورت داشتن ملاسما و لک های شدید پوستی تنها به مدت دو ماه از محصولات حاوی هیدروکونین زیر 4 درصد استفاده شود. همچنین زنان باردار  به هیچ وجه از محصولات حاوی این ماده استفاده نکنند.




درمان لک ها و ترتینوئین
کرم ترتینوئین که مشتقی از ویتامین A است  برای درمان جوش صورت، لک صورت، چین و جروک و آسیب های ناشی از آفتاب مورد استفاده قرار میگیرد
مکانیزم عمل
استفاده از کرم ترتینوئین تجدید سلول های پوست در اپیدرم را سرعت می بخشد. مشتقات ویتامین آ تأثیر مثبتی بر روی رشد سلول های پوستی دارد که جایگزین سلول های پیر  و لک ها می شوند. سلول های جدید تشکیل شده به التیام جوش ها و لک ها کمک می-کند. همچنین سنتز سلول های سالم به خلاص شدن از دست اسکارها و لک ها کمک میکند.

لایه برداری شیمیایی و حذف  لک و سیاهی

 اسیدها ضعیف مانند آلفاهیدروکسی ( گلایکولیک اسید) و سالیسیک اسید و گوچیک اسید ها: این مواد سلول های تیره سطحی را لایه برداری (Peeling) کرده و به این ترتیب باعث حذف لک ها و سیاهی پوست میتوانند شوند.
کرم های ضد لکی  که شامل هیدروکینون، اسیدهای لایه بردار و ترتینوئین و ویتامین C باشند میتواند اثربخشی زیادی در حذف لک ها داشته باشند
مد ت زمان مصرف این کرمها به دلیل عوارض هیدروکینون حداکثر دو ماه.

لک های پیری
این لک ها در اثر تماس حاد یا مزمن با نور آفتاب و افزایش سن  و کاهش کلاژن پوست بوجود می آید. معمولا لک های قهوه ای رنگ مسطح به اندازه یک سانتی متر یا بیشتر که روی صورت و پشت دستها در سنین 40-50 سالگی شروع می شود و با افزایش سن گسترده تر ،پررنگ تر و با تعداد زیاد نمایان میشود.

لک های ناشی از سوء تغذیه و کمبود ویتامین :
این لک ها در اثر کمبود ویتامین B12 اتفاق افتاده و در نژادهای با پوست تیره شایع تر است. این لک ها ظاهر لکه لکه دارند.
در اثر کمبود ویتامین A این لک ها گسترده بوده و همراه با برجستگی های شبیه پوست مرغ ظاهر می شود. همچنین در کمبود اسید فولیک ، کمبود اسید اسکوربیک (ویتامین C) و در انواع کم خونی ها نیز لکهای مشابه دیده میشود.

لک ناشی از التهاب پوست
این نوع لک پس از التهاب های پوستی در اثر بیماری هایی مثل لیکن پلان (بیماری التهابی پوست و دهان)، لوپوس اریتماتویا (بیماری التهابی بافت همبند پوست)، بعد از سوختگی پوست در اثر آفتاب سوختگی یا سوختگی خفیف با عوامل دیگر، جوش غرور جوانی دست کاری شده، سائیدن پوست برای برطرف کردن اسکار(جای زخم) و فرو رفتگی پوست در همان محل ایجاد می شود.
این لک ها در نژادهای تیره و افراد سبزه شایع تر است و بیشتر در نواحی باز بدن مثل صورت رخ می دهد. همچنین ضربه به پوست، محکم کشیدن کیسه و لیف زبر در حمام یا مالش پوست ران ها روی یکدیگر هنگام راه رفتن در افراد چاق، می تواند باعث ایجاد لک درآن محل شود.

مصرف طولانی مدت کرمهای حاوی هیدروکینون بادرصد بالا میتواند سبب بیماری آکرونوسیس یا آبی شدن پوست گردد

عصاره گل سرخ
ازبهترین روشن کننده های طبیعی پوست هستند،ازمحصولات وکرمهای حاوی عصاره گل سرخ استفاده کنید.

کرم روشن کننده بدون هیدروکینون
حاوی کوجیک اسید،گلایکولیک اسید،گلولاکتون اسید،وعصاره شیرین بیان برای لکهای سطحی وتیرگی مؤثراست.




نظر شما مایه دلگرمی ماست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی